Asset 12
Eye Tonuri de gri
Invert Mode Culori inversate
Link Linkuri subliniate
Keypad Navigare prin tastatură
Triangle Cursor negru
Triangle Cursor alb
Remove Circle Text mic
Add Circle Text mare
Refresh Resetare
Close Inchide
Email: dgpdc@cmc.md
Call
Telefon: (022) 24-27-02

Copiii au nevoie de atenție și nu de gadgeturi! Cum le influențează dezvoltarea. Cum stabilim limitele în lumea digitală

Nu există nicio îndoială că tehnologia reprezintă o parte importantă în desfășurarea activităților zilnice, atât pentru părinți cât și pentru copii. Fără doar și poate, tehnologia va ocupa tot mai mult loc în viața noastră. Dacă privim doar pentru o clipă cum trăiesc copiii noștri aceste vremuri, pentru mulți dintre noi acest mod de viață a lor poate fi ușor contradictoriu. Pentru părinți poate fi ingrijorator faptul că micuții lor au acces la o cantitate foarte mare de informație, care se datorează în principal tehnologiei avansate.

Trebuie să acceptăm faptul ca tehnologia nu va disparea din viața noastră și a copiilor noștri pentru că deja trăim în era digitală. Este recomandat să stabilim felul în care influentează gadgeturile dezvoltarea copiilor noștri.

Influențe negative

Încă de mici copiii sunt atrași de această lume digitală, care prezintă unele avantaje, dar aduce și dezavantaje și pericole:

  • Siguranta copiilor – nu de puține ori ajung la copiii noștri informații false, fără ca cei care le prezintă să își facă griji vizavi de sănătatea emoționala a copiilor, cât și de faptul că aceste informații pot distorsiona realitatea, percepțiile despre lume și viață, dar și relațiile celor mici cu familia. Atunci când nu sunt supravegheați, copiii pot deveni victime ale abuzurilor unor persoane periculoase. Timpul îndelungat petrecut în lumea virtuală îi poate face vulnerabili în viața reală, pe care ei nu o cunosc.
  • Probleme de sănătate – de multe ori, copiii acaparați de folosirea telefoanelor, tabletelor sau a gadgeturilor în general, pot foarte ușor sp devinp inadaptați social și cu o sănătate precară. Folosirea îndelungatî a gadgeturilor poate provoca dependența. Pe langa acest aspect, daca micutul petrece foarte mult timp in fata televizorului, telefonului, etc, vederea acestuia poate fi afectată. Poate avea probleme cu coloana vertebrală și musculatura spatelui datorită poziției pe care o au copiii în fața ecranelor. Folosirea în exces poate duce uneori la o întarziere în dezvoltarea fizică (obezitate) și chiar mentală.
  • Inadaptați social – abuzând de tehnologie, copiii uită să interactioneze cu cei din jur și astfel apar probleme de relaționare. Copilul evită comunicarea reală, față în față. Din acest motiv, copiii nu știu să-și gestioneze emoțiile, scade empatia și crește comportamentul agresiv. Așa cum auzim zi de zi, în scoli crește fenomenul de bullyng.
  • Relația cu părinții – consumul exagerat de tehnologie devine o agresiune asupra copiilor. Comportamentul lor devine irascibil chiar și cu proprii părinți. Acest lucru se răsfrînge asupra faptului că nu asculăa sfaturile și îndrumările date de părinți. Având în vedere că majoritatea părinților petrec mai puțin timp cu micuții lor, fiind ocupați cu serviciul, copiii au început să înlocuiască atentia părinților cu tehnologia digitală.

Influențe pozitive

  • Accesarea rapidă a informațiilor – este un avantaj real faptul ca pot accesa rapid informații folositoare pentru școală sau pentru cultura generală. Aceste oportunități sunt accesibile copiilor noștri odată cu deschiderea porților de comunicare. Aceste porți sunt reprezentate de: accesul la rețelele de socializare, YouTube, motoarele de căutare și altele. Copiii pot folosi tehnologia digitală sub atenta supraveghere a părinților și a cadrelor didactice. Este recunoscut faptul că atunci când există o relaționare între educația tradițională și tehnologia digitală, copiii învață mult mai repede. De aceea, această tehnologie digitală, trebuie folosită ca o completare la educația tradiționalî, aceasta din urmă trebuind să rămâna baza în acumularea unor cunoștințe solide.
  • Formarea copilului pentru studiul independent – accesarea unor site-uri educative și a unor site-uri recomandate de cadrele didactice și părinți îi pot ajuta în rezolvarea mai rapidă a temelor pe care le primesc la școală.
  • Ușurința în învățarea unei limbi straine – urmarirea unor filme on-line, adecvate vârstei, într-o limbă străină, ajută la învățarea acestei limbi mult mai ușor. De asemenea, atunci când copilul aude un cuvânt într-o limbă străină, pe care nu îl cunoaște, poate accesa google translate, aflând astfel semnificația cuvântului într-un mod rapid.
  • Avantajele comunicării – folosind aplicațiile speciale, cu supravegherea părinților, copilul poate comunica mult mai ușor cu persoanele dragi din alte orașe sau din alte țări. De asemenea, prin aceste mijloace, pot comunica și cu prietenii sau colegii de la grădiniță sau școală. Comunicarea între părinți, copii și cadrele didactice se poate face mult mai ușor datorită acestor aplicații digitale.
  • Ușurința monitorizării copilului de către părinți atunci când acesta nu se află lângă ei – prin intermediul gadgeturilor, părintele poate lua legătura mai ușor cu copilul lor. De asemenea există aplicații prin care pot vedea locul exact în care se află micuțul lor.
  • Alegerea unei meserii – folosirea ecranelor la vârstă mică poate fi și un avantaj dacă privim prin prisma viitorului (în cazul în care unii ar putea opta pentru diverse meserii în domeniul tehnologiei). Folosind în mod organizat tehnologia digitală, putem vedea cum se dezvoltă abilitățile copiilor noștri în acest domeniu, putând astfel să îi ajutăm în orientarea acestora către o meserie in domeniul IT, meserie care este și va fi de viitor.

Stabilirea limitelor în folosirea gadgeturilor

Trebuie să reușim să facem copilul să înțeleagă că tehnologia digitală este un instrument pe care îl putem folosi ca ajutor în diferite activități, dar că acest instrument nu trebuie să ne acapareze tot timpul. Este necesar ca părinții să observe și să supravegheze comportamentul copiilor, atât în online cât și în offline. Pentru a putea să ne desfășuram viața normal, fără ca gadgeturile să dea dependența, este necesar să fie stabilite reguli de conduită și pentru aceasta lume digitală. Copiii primesc de multe ori un model de comportament gata făcut, pe care apoi îl transpun în viața reală. Pentru o mai buna intelegere, putem de exemplu sa delimitam in casa spatii in care este interzisa folosirea gadgeturilor. Spre exemplu, le putem explica copiilor nostri ca in timp ce stau la masa nu trebuie sa foloseasca telefonul, televizorul sau tableta. Ca efectul dorit (indepartarea copiilor de ecrane) sa se intample, putem sa manifestam solidaritate și să ne impunem și nouă, părinților, adulților, restricții.

De aceea, este bine ca și părinții să fie atenți cum folosesc tehnologia acasă și mai ales în prezența copiilor. Este bine ca telefonul să stea într-un loc ferit și să nu il folosim decat atunci cand este neaparata nevoie. Foarte multi parinti, atunci cand merg in parc cu copiii lor stau pe telefon si isi lasa copiii sa se joace fara a fi supravegheati. Este bine ca putinul timp pe care parintii il petrec cu copilul, sa-i fie dedicat doar lui! Copilul trebuie incurajat in activitatile sportive, in socializarea cu alti copii. Trebuie ca parintii sa isi faca timp atunci cand copiii vin de la gradinita sau de la scoala, sa povesteasca impreuna intamplarile din timpul zilei. Copilul trebuie sa simta ca el este in centrul atentiei voastre, pentru a nu-si gasi refugiul in activitati care pot fi daunatoare. Si pentru a vorbi in termeni tehnici, este bine să spunem că pentru a avea un copil vesel și plin de viață, secretul este “conectarea copilului cu părinții lui”.

Recomandarea specialiștilor pentru ca această tehnologie digitală să nu dea dependență este ca timpul petrecut în fața gadgeturilor să fie de 30 minute la cei mici (1-3 ani) și pînă la 2 ore pe zi la cei mai mari (9-12 ani). Trebuie să înțelegem că micuții noștri au mare nevoie de atentia parintilor, de relatia calda cu familia lui. Felul in care copilul se refugiaza in online depinde de parinti, de timpul in care acestia il petrec cu copilul lor. Nu trebuie ca parintii sa foloseasca tehnologia ca mecanism de linistire a copilului. Cand acesta nu vrea sa manance, cand este suparat sau obosit, nu trebuie sa cedati oferindu-i acces la tableta sau telefon. Parintii trebuie sa gaseasca mijloacele prin care sa invete copilul sa-si gestioneze emotiile si sa tolereze disconfortul. Este important de stiut ca orice copil are nevoie de reguli, are nevoie de limite clare stabilite de părinți. Chiar dacă la început copiii opun rezistență, cu timpul ei acceptă aceste reguli.

Idei în care părintele își poate petrece timpul împreună cu copilul și tehnologia

Timpul petrecut online trebuie să alterneze întotdeauna cu alte activități menite să ajute la dezvoltarea capacităților intelectuale, dar și fizice, poate chiar lectura și socializarea. Util ar fi ca fiecare părinte să stabilească împreună cu copilul său un program, un timp în care să stea în fata televizorului sau să se joace pe diverse gadgeturi. Trebuie discutat și despre activitatea în online, în acest mod putem afla ce pagini deschide, ce caută pe net, cu cine socializează sau ce jocuri se joacă.

Enumerăm cateva idei în care părinții le pot arăta copiilor că sunt de acord cu pasiunea lor pentru lumea digitală și vor să faca și ei parte din această lume digitală:

– jocuri video împreună
– vizionarea unui film online
– discuții despre pericolele din online
– vizionarea unor tutoriale cu rețete culinare, dansuri, gimnastică, etc
– cumpărături online

Din cele relatate mai sus trebuie să înțelegem că micuții noștri au nevoie de atenție și nu de gadgeturi. Pentru ca orice copil să aibă parte de o creștere sănătoasă din punct de vedere emoțional, indicat ar fi ca în fiecare zi copilul să iasă la plimare împreună cu părinții, să desfășoare activități cu prietenii, să se joace diferite jocuri de creativitate. Trebuie să realizăm un echilibru între conectarea umană și conectarea digitală.

sursa: www.liloo.ro

Articole Recente